З 2012 року СЗШ № 184 стала експериментальним майданчиком Головного управління освіти і науки м. Києва і почала працювати над темою дослідно-експериментальної роботи: “Упровадження мультипрофільного навчання в загальноосвітній школі”.
 
         Мультипрофільне навчання – це:
– створення динамічних груп всередині паралелі класів, навчання в яких обирає учень;
– забезпечення умов для життєвого і професійного самовизначення старшокласників, формування готовності до свідомого вибору і оволодіння майбутньою професією;
– індивідуалізація навчально-виховного процесу в старших класах;
– забезпечення високої мотивації учнів до вивчення профільних предметів у динамічних групах.
 
      Основна мета дослідно-експериментальної роботи полягає: у теоретичному обґрунтуванні,розробці та експериментальній перевірці системи мультипрофільного навчання в середній загальноосвітній школі,  яка забезпечить підвищення рівня готовності старшокласників до соціального і професійного самовизначення та самореалізації у житті.
 
        Об’єкт дослідження: процес навчання учнів старших класів в мультпрофільних динамічних групах  в умовах загальноосвітнього середнього  закладу.
 
        Предмет  дослідження:  зміст, методи і форми роботи мультипрофільних груп в класах  ІІІ ступеню навчання, що створюються  для підвищення ефективності вивчення , індивідуально та свідомо обраних, предметів.
      Гіпотеза дослідження: полягає в розумінні того, що  створення системи мультипрофільного навчання у середній загальноосвітній школі сприятиме:
   формуванню   готовності до свідомого вибору й оволодіння майбутньою професією, високої 
самомотивації до навчання;
– виробленню в учнів якісних освітніх компетентностей шляхом зниження психологічного напруження, раціонального розподілу навчального навантаження, свідомого вибору глибини вивчення шкільних предметів . 
    

Мета і гіпотеза

дослідно-експериментальної роботи потребує розв’язання таких завдань:

Організаційні:

розробити та  апробувати організаційно-педагогічні умови мультипрофільного навчання у 
середній загальноосвітній школі;
розробити методику  формування динамічних учнівських груп у старших класах;
адаптувати навчальні програми та навчальні плани для профільних динамічних груп;
створення оптимальних умов для навчання обдарованої молоді, її повноцінного розвитку на  основі надання можливості здобувати знання понад обов’язків загальноосвітній рівень;
розробити підходи  щодо створення індивідуальних графіків та індивідуальних траєкторій розвитку учнів в системі мультипрофільного навчання;
обрати та  запровадити ефективні методики вивчення запитів учнів та їх батьків щодо потреб 
у профілізації в умовах мультипрофільного навчання;
постійно здійснювати  моніторинг ефективності профільного навчання в межах «мультипрофілю».
    

Педагогічні:

забезпечити науково-методичну підготовку вчителів для роботи в учнівських динамічних групах в умовах мультипрофільного  навчання;

розробити ефективну  модель навчально-виховної роботи в старших класах з урахуванням особливостей впровадження проекту;
розробити та впровадити програму психологічного супроводу  індивідуальної роботи з учнями в системі  мультипрофільного навчання;
розробити методичні  рекомендації щодо організації мультипрофільного навчання у старших класах;
забезпечення  прикладної спрямованості навчання за рахунок інтеграції знань і методів пізнання та застосування їх у різних сферах діяльності.
   

 
1. Методи
організації науково-дослідної та експериментальної роботи.
 
Основним методом дослідження обрано педагогічний експеримент. Для організації експериментальної  діяльності використовуються такі методи дослідження:
 
теоретичні: вивчення законодавчої бази, нормативної та  науково-методичної документації, історико-педагогічний аналіз змісту і технології мультипрофільного навчання, моделювання нової системи диференційованого підходу до навчання та індивідуалізація навчально-виховного процесу в старшій школі.
 
емпіричні: діагностичні (анкетування, опитування, експертне  оцінювання, тощо), констатувальний та формувальний експеримент, соціометричні (моніторинг).
   

2. Опис інновації

Відповідно доКонцепції профільного навчання в старшій школі, затвердженої наказом МОН  України за №854 від 1.09.2009р. «Про затвердження нової редакції Концепції профільного навчання у старшій школі»,старша школа функціонує як профільна. Це створює умови для реалізації диференційованого підходу до навчання та врахування індивідуальної траєкторії розвитку учнів. Мультипрофільне навчання відбувається у вигляді поглиблення вивчення певних загальноосвітніх дисциплін та залучення додаткових предметів, що визначає збільшення навантаження передусім на інтелектуальну сферу особистості учнів. Профільність навчання визначається з урахуванням освітніх потреб учнів та їх батьків, технічних, матеріальних кадрових можливостей школи, перспектив здобуття подальшої освіти випускниками школи.
 

Навчальна та психологічна підготовка учнів до профільного навчання та отримання майбутньої професії процес безперервний. Однак, досвіт роботи зі старшокласниками свідчить, що у  більшості учнів протягом останніх років навчання відбувається зміна пріоритетів щодо вибору майбутньої професії , а це призводить до невідповідності раніше вибраного профілю предметів , що вивчаються в старшій школі.

Розпочате в Україні реформування загальної середньої  освіти передбачає пробільність старшої школи. Як наслідок цього мають бути створені сприятливі умови для свідомого вибору випускником школи галузі своєї майбутньої професійної діяльності та реалізації в межах навчально-виховного процесу. Керуючись Концепцією профільного навчання у старшій школі та  інноваційним досвідом роботи профільних шкіл, колектив СЗШ № 184 намагається перенести в навчально-виховний процес загальноосвітнього середнього закладу систему мультипрофільного навчання в 10-11 класах.
 

Науково-теоретичні питання профільного навчання  обґрунтовано в працях провідних вітчизняних дидактів, психологів, педагогів ( Н. Бібік, В. Кремень, В. Мадзігон, С. Максименко, В. Огнев’юк та інші).

Мультипрофільне навчання, модель якого пропонує М.І.Запрудський (завідувач кафедри Академії післядипломної освіти, доцент, кандидат педагогічних наук (м. Мінськ, Білорусь), передбачає:

створення динамічних груп всередині паралелі класів, навчання в яких обирає учень (за участю батьків, вчителів, психологічної  служби)  для поглибленого, академічного або стандартного рівня навчання;
 
забезпечення умов для життєвого і професійного  самовизначення старшокласників , формування готовності до свідомого вибору і  оволодіння майбутньою професією;
індивідуалізація навчально-виховного процесу в старших класах;
забезпечення  високої мотивації учнів до вивчення профільних предметів у динамічних групах;
впровадження кураторства в старших класах (замість класного керівництва);
використання  інтегральної технології навчально-виховного процесу та продуктивної  технології навчання (за І.П.Підласим).
   

3.Етапи здійснення  науково-дослідної та експериментальної роботи.

Програма інноваційної  діяльності сш №184 з впровадження моделі мультипрофільного навчання старших класах розрахована на 2012-2017 роки

І етап: підготовчий (проектно-плануючий) (2012р.):

розробка та затвердження програми експериментально-дослідної роботи  «Впровадження мультипрофільного навчання в середній  загальноосвітній школі»;

теоретико-практичне оволодіння психологами, вчителями-предметниками, класними керівниками та класними керівниками психолого-педагогічними технологіями прогнозування розвитку особистості учня і конструювання навчально-виховних задач його особистісного розвитку, методиками роботи в динамічних групах в умовах  мультипрофільного навчання, діагностичними методиками комплексного аналізу навчально-виховного процесу;
 
проведення  методологічних семінарів-практикумів з питань конструювання задач особистісного розвитку учнів, класних колективів на основі комплексної психолого-педагогічної діагностики  учасників навчально-виховного процесу шляхом системного аналізу освітнього процесу навчального закладу;
 
теоретико-практичне оволодіння педагогічним колективом технології  програмування та моделювання сюжетної лінії навчально-виховних проектів;
 
проведення вхідного  комплексного моніторингу готовності старшокласників до соціального і  професійного самовизначення та самореалізації;
 
створення шкільних  лабораторій та творчих майстерень для педагогічних працівників, батьків та учнів.
  

     ІІ етап: реалізації  (програмно-моделюючий) (2013р. – 2016р.):

запровадження  системи мультипрофільного навчання;

 
запровадження і оцінка ефективності технологій прогнозування розвитку особистості учня і конструювання навчально-виховних задач його особистісного розвитку, методик роботи в динамічних групах в умовах мультипрофільного навчання, діагностичних методик комплексного аналізу навчально-виховного процесу;
 
визначення  ефективності навчальних програм в системі  мультипрофільного навчання з метою корегування траєкторій особистісного розвитку учнів;
 
удосконалення  системи управлінської діяльності навчального закладу з урахуванням впровадження системи мультипрофільного навчання та  проектування особистісно-розвивального змісту навчально-виховного процесу;
 
проведення поточних зрізів психосоціального розвитку всіх учасників навчально-виховного процесу.
  

      ІІІ етап: Узагальнюючий (2016р. серпень 2017 р.):

проведення  статистично-кількісного аналізу результатів експерименту;

 
здійснення  порівняльного аналізу традиційного профільного і мультипрофільного навчання;
 
проведення  вихідного комплексного моніторингу готовності старшокласників до соціального і  професійного самовизначення та самореалізації;
 
науково-практична  акредитація системи мультипрофільного навчання;
 
проведення комплексного моніторингу результатів дослідно-експериментальної роботи;
 
підведення  підсумків дослідно-експериментальної роботи.
  

Термін проведення експерименту: 2012-2017 роки.

Очікувані результати:

 
    Експериментальна перевірка системи мультипрофільного навчання в середній загальноосвітній школі має підтвердити її дієвість завдяки досягненню:
 
зниження  психологічного напруження на школярів за рахунок свідомого вибору учням глибини вивчення навчальних предметів;
 
варіативність змісту, засобів і форм  організації навчально-виховного процесу; 
 
досягнення раціонального розподілу  навчального навантаження як наслідок організації динамічних груп ; 
 
отримання учнями якісних  освітніх компетентностей на основі розуміння ними своїх здібностей, нахилів, інтересів та  високої мотивації до навчання; 
 
гуманізації  навчально-виховного процесу, як результату особистісно зорієнтованого підходу до профільного навчання у середній загальноосвітній школі;
 
зменшення помилковості  під час професійного самовизначення завдяки наявності багатоваріантних освітніх  індивідуальних маршрутів мультипрофільної системи.
 
ідбувається  перехід педагогічного колективу навчального закладу на інноваційний рівень розвитку;

 

  План роботи СЗШ І-ІІІ ст. №184 з мультипрофільного навчання на 2013-2014 н.р.pdf

  План роботи СЗШ І-ІІІ ст. №184 з мультипрофільного навчання на 2014-2015 н.р.pdf

  План роботи СЗШ І-ІІІ ст. №184 з мультипрофільного навчання на 2016-2017 н.р.pdf

  План роботи СЗШ І-ІІІ ст. №184 з мультипрофільного навчання на 2017-2018 н.р.pdf