З 2012 року СЗШ № 184 стала експериментальним майданчиком Головного управління освіти і науки м. Києва і почала працювати над темою дослідно-експериментальної роботи: “Упровадження мультипрофільного навчання в загальноосвітній школі”.
Мультипрофільне навчання – це:
– створення динамічних груп всередині паралелі класів, навчання в яких обирає учень;
– забезпечення умов для життєвого і професійного самовизначення старшокласників, формування готовності до свідомого вибору і оволодіння майбутньою професією;
– індивідуалізація навчально-виховного процесу в старших класах;
– забезпечення високої мотивації учнів до вивчення профільних предметів у динамічних групах.
Основна мета дослідно-експериментальної роботи полягає: у теоретичному обґрунтуванні,розробці та експериментальній перевірці системи мультипрофільного навчання в середній загальноосвітній школі, яка забезпечить підвищення рівня готовності старшокласників до соціального і професійного самовизначення та самореалізації у житті.
Об’єкт дослідження: процес навчання учнів старших класів в мультпрофільних динамічних групах в умовах загальноосвітнього середнього закладу.
Предмет дослідження: зміст, методи і форми роботи мультипрофільних груп в класах ІІІ ступеню навчання, що створюються для підвищення ефективності вивчення , індивідуально та свідомо обраних, предметів.
Гіпотеза дослідження: полягає в розумінні того, що створення системи мультипрофільного навчання у середній загальноосвітній школі сприятиме:
– формуванню готовності до свідомого вибору й оволодіння майбутньою професією, високої
самомотивації до навчання;
– виробленню в учнів якісних освітніх компетентностей шляхом зниження психологічного напруження, раціонального розподілу навчального навантаження, свідомого вибору глибини вивчення шкільних предметів .
Мета і гіпотеза
дослідно-експериментальної роботи потребує розв’язання таких завдань:
Організаційні:
– розробити та апробувати організаційно-педагогічні умови мультипрофільного навчання у
середній загальноосвітній школі;
– розробити методику формування динамічних учнівських груп у старших класах;
– адаптувати навчальні програми та навчальні плани для профільних динамічних груп;
– створення оптимальних умов для навчання обдарованої молоді, її повноцінного розвитку на основі надання можливості здобувати знання понад обов’язків загальноосвітній рівень;
– розробити підходи щодо створення індивідуальних графіків та індивідуальних траєкторій розвитку учнів в системі мультипрофільного навчання;
– обрати та запровадити ефективні методики вивчення запитів учнів та їх батьків щодо потреб
у профілізації в умовах мультипрофільного навчання;
–
постійно здійснювати моніторинг ефективності профільного навчання в межах «мультипрофілю».
Педагогічні:
–забезпечити науково-методичну підготовку вчителів для роботи в учнівських динамічних групах в умовах мультипрофільного навчання;
–розробити ефективну модель навчально-виховної роботи в старших класах з урахуванням особливостей впровадження проекту;
–розробити та впровадити програму психологічного супроводу індивідуальної роботи з учнями в системі мультипрофільного навчання;
– розробити методичні рекомендації щодо організації мультипрофільного навчання у старших класах;
–
забезпечення прикладної спрямованості навчання за рахунок інтеграції знань і методів пізнання та застосування їх у різних сферах діяльності.
1. Методи
організації науково-дослідної та експериментальної роботи.
Основним методом дослідження обрано педагогічний експеримент. Для організації експериментальної діяльності використовуються такі методи дослідження:
теоретичні: вивчення законодавчої бази, нормативної та науково-методичної документації, історико-педагогічний аналіз змісту і технології мультипрофільного навчання, моделювання нової системи диференційованого підходу до навчання та індивідуалізація навчально-виховного процесу в старшій школі.
емпіричні: діагностичні (анкетування, опитування, експертне оцінювання, тощо), констатувальний та формувальний експеримент, соціометричні (моніторинг).
2. Опис інновації
Відповідно доКонцепції профільного навчання в старшій школі, затвердженої наказом МОН України за №854 від 1.09.2009р. «Про затвердження нової редакції Концепції профільного навчання у старшій школі»,старша школа функціонує як профільна. Це створює умови для реалізації диференційованого підходу до навчання та врахування індивідуальної траєкторії розвитку учнів. Мультипрофільне навчання відбувається у вигляді поглиблення вивчення певних загальноосвітніх дисциплін та залучення додаткових предметів, що визначає збільшення навантаження передусім на інтелектуальну сферу особистості учнів. Профільність навчання визначається з урахуванням освітніх потреб учнів та їх батьків, технічних, матеріальних кадрових можливостей школи, перспектив здобуття подальшої освіти випускниками школи.
Навчальна та психологічна підготовка учнів до профільного навчання та отримання майбутньої професії – процес безперервний. Однак, досвіт роботи зі старшокласниками свідчить, що у більшості учнів протягом останніх років навчання відбувається зміна пріоритетів щодо вибору майбутньої професії , а це призводить до невідповідності раніше вибраного профілю предметів , що вивчаються в старшій школі.
Розпочате в Україні реформування загальної середньої освіти передбачає пробільність старшої школи. Як наслідок цього мають бути створені сприятливі умови для свідомого вибору випускником школи галузі своєї майбутньої професійної діяльності та реалізації в межах навчально-виховного процесу. Керуючись Концепцією профільного навчання у старшій школі та інноваційним досвідом роботи профільних шкіл, колектив СЗШ № 184 намагається перенести в навчально-виховний процес загальноосвітнього середнього закладу систему мультипрофільного навчання в 10-11 класах.
Науково-теоретичні питання профільного навчання обґрунтовано в працях провідних вітчизняних дидактів, психологів, педагогів ( Н. Бібік, В. Кремень, В. Мадзігон, С. Максименко, В. Огнев’юк та інші).
Мультипрофільне навчання, модель якого пропонує М.І.Запрудський (завідувач кафедри Академії післядипломної освіти, доцент, кандидат педагогічних наук (м. Мінськ, Білорусь), передбачає:
–створення динамічних груп всередині паралелі класів, навчання в яких обирає учень (за участю батьків, вчителів, психологічної служби) для поглибленого, академічного або стандартного рівня навчання;
–забезпечення умов для життєвого і професійного самовизначення старшокласників , формування готовності до свідомого вибору і оволодіння майбутньою професією;
–індивідуалізація навчально-виховного процесу в старших класах;
–забезпечення високої мотивації учнів до вивчення профільних предметів у динамічних групах;
–впровадження кураторства в старших класах (замість класного керівництва);
–використання інтегральної технології навчально-виховного процесу та продуктивної технології навчання (за І.П.Підласим).
3.Етапи здійснення науково-дослідної та експериментальної роботи.
Програма інноваційної діяльності сш №184 з впровадження моделі мультипрофільного навчання старших класах розрахована на 2012-2017 роки
І етап: підготовчий (проектно-плануючий) (2012р.):
–розробка та затвердження програми експериментально-дослідної роботи «Впровадження мультипрофільного навчання в середній загальноосвітній школі»;
–теоретико-практичне оволодіння психологами, вчителями-предметниками, класними керівниками та класними керівниками психолого-педагогічними технологіями прогнозування розвитку особистості учня і конструювання навчально-виховних задач його особистісного розвитку, методиками роботи в динамічних групах в умовах мультипрофільного навчання, діагностичними методиками комплексного аналізу навчально-виховного процесу;
–проведення методологічних семінарів-практикумів з питань конструювання задач особистісного розвитку учнів, класних колективів на основі комплексної психолого-педагогічної діагностики учасників навчально-виховного процесу шляхом системного аналізу освітнього процесу навчального закладу;
–теоретико-практичне оволодіння педагогічним колективом технології програмування та моделювання сюжетної лінії навчально-виховних проектів;
–проведення вхідного комплексного моніторингу готовності старшокласників до соціального і професійного самовизначення та самореалізації;
–створення шкільних лабораторій та творчих майстерень для педагогічних працівників, батьків та учнів.
ІІ етап: реалізації (програмно-моделюючий) (2013р. – 2016р.):
–запровадження системи мультипрофільного навчання;
–запровадження і оцінка ефективності технологій прогнозування розвитку особистості учня і конструювання навчально-виховних задач його особистісного розвитку, методик роботи в динамічних групах в умовах мультипрофільного навчання, діагностичних методик комплексного аналізу навчально-виховного процесу;
–визначення ефективності навчальних програм в системі мультипрофільного навчання з метою корегування траєкторій особистісного розвитку учнів;
–удосконалення системи управлінської діяльності навчального закладу з урахуванням впровадження системи мультипрофільного навчання та проектування особистісно-розвивального змісту навчально-виховного процесу;
–проведення поточних зрізів психосоціального розвитку всіх учасників навчально-виховного процесу.
ІІІ етап: Узагальнюючий (2016р. – серпень 2017 р.):
–проведення статистично-кількісного аналізу результатів експерименту;
–здійснення порівняльного аналізу традиційного профільного і мультипрофільного навчання;
–проведення вихідного комплексного моніторингу готовності старшокласників до соціального і професійного самовизначення та самореалізації;
–науково-практична акредитація системи мультипрофільного навчання;
–проведення комплексного моніторингу результатів дослідно-експериментальної роботи;
–підведення підсумків дослідно-експериментальної роботи.
Термін проведення експерименту: 2012-2017 роки.
Очікувані результати:
Експериментальна перевірка системи мультипрофільного навчання в середній загальноосвітній школі має підтвердити її дієвість завдяки досягненню:
–зниження психологічного напруження на школярів за рахунок свідомого вибору учням глибини вивчення навчальних предметів;
–варіативність змісту, засобів і форм організації навчально-виховного процесу;
–досягнення раціонального розподілу навчального навантаження як наслідок організації динамічних груп ;
–отримання учнями якісних освітніх компетентностей на основі розуміння ними своїх здібностей, нахилів, інтересів та високої мотивації до навчання;
–гуманізації навчально-виховного процесу, як результату особистісно зорієнтованого підходу до профільного навчання у середній загальноосвітній школі;
–зменшення помилковості під час професійного самовизначення завдяки наявності багатоваріантних освітніх індивідуальних маршрутів мультипрофільної системи.
-відбувається перехід педагогічного колективу навчального закладу на інноваційний рівень розвитку;